Tuesday, March 30, 2010

"Kenapa Tuhan???"

Beberapa minggu yang lepas saya sememangnya amat bertuah kerana diberkati dengan pesanan Tuhan melalui khotbah di gereja semasa kebaktian mingguan. Pesanan Tuhan pada hari itu adalah berkenaan persoalan-persoalan yang dihadapi dalam kehidupan kita seharian...Pengkhotbah memetik dari Kitab Ayub dan membuat huraian yang begitu memberkati...Terpuji nama Tuhan Yesus Kristus kerana memberkati pengkhotbah itu dengan keupayaan yang sangat baik untuk mengupas dan menghalusi pesanan Tuhan dalam KitabNya.

Nabi Ayub sememangnya seorang nabi yang terpaksa memikul beban yang sangat berat. Menurut Alkitab, beliau seorang yang hidup melakukan kehendak Tuhan dan hidup kudus di depan Tuhan. Beliau memiliki segala kekayaan dan kebahagiaan yang hanya dapat dimimpikan oleh manusia lain pada ketika itu. Namun Tuhan mengizinkan kesesakan yang hebat menghentam dia....

Mula-mulanya Ayub masih dapat bertahan dan terus berpegang kepada imannya kepada Tuhan. Namun akhirnya beliau mula mempersoalkan Tuhan akan kesesakan yang dialaminya. Mungkin kerana sudah terlalu berat beban yang dia pikul...ditambah pula dengan desakan-desakan oleh rakan-rakannya sendiri....Akhirnya Ayub bertanya..."Kenapa Tuhan??...Kenapa bah Kamu membiarkan saya menghadapi hal-hal ini???"....

Mavcam biasa dengarkan?...kenapa bah ini???...kenapa saya sakit??? kenapa saya miskin??? kenapa keluarga saya begini??? kenapa ???? kenapa???....

Apa jawapan Tuhan kepada Ayub?...sangat mudah....

Ayub 38:4 Di manakah engkau, ketika Aku meletakkan dasar bumi? Ceritakanlah, kalau engkau mempunyai pengertian!

Dalam Ayub pasal 38, Tuhan menjawab Ayub dengan panjang lebar....

Lebih kurang jawaban Tuhan ialah..."Hei Ayub...di mana kau ketika aku menciptakan alam semesta??...kalau kau pandai sangat, dimana kau ketika aku menciptakan segala sesuatu???"....

Tuhan adalah pencipta segala sesuatu...Tuhan adalah pencipta kita...Dia memiliki segala hak untuk melakukan apa saja dalam hidup kita...siapa kita untuk mempersoalkan perbuatanNya?....lebih kurang begitu lah.....

Namun ternyata benar!..siapa kita untuk bertanya kepada pencipta
"kenapa kau cipta saya begini??"
"Saya mahu hidung mancung bah tapi kenapa kau cipta hidung saya kemek??"
"Saya mahu jadi penyanyi bah tapi kenapa kau kasih saya suara macam bunyi kambing gurun??"
"Saya mau begitu ba..tapi kenapa begini????"...

Intipatinya, Tuhan berhak untuk melakukan apa sahaja terhadap ciptaanNya...dan dalam semua yang Dia lakukan itu matlamatnya adalah agara nama Tuhan dimuliakan....melalui apa yang kita alami, yang kita lalui...biarlah nama Tuhan dipermuliakan...

Di dalam segala kesesakan kita, Tuhan memperhatikan kita...sebagaimana Ayub diperhatikan....
Tiba waktunya, Dia hulurkan tangan untuk mengangkat kita dari kesesakan itu kepada kelimpahan yang lebih besar......

No comments:

Powered By Blogger